Ajan hammaslääkäriasemallemme varaat helposti soittamalla tai vaikka käymällä vastaanotollamme Kaarinan Piikkiössä. Tervetuloa!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

"Olen täällä mökillä ja hammas lohkesi. Pitääkö lähteä päivystykseen?"

Jos lohkeama on pieni ja hammas oireeton, ei hammaslääkäriin tarvitse lähteä kiireellä. Kannattaa kuitenkin varata heti aika omalle hammaslääkärille, joka tuntee hampaiden hoitohistorian. Oireetonkin hammas saattaa alkaa hoitamattomana vaivata. Oikein teräväksi lohjennutta reunaa voi yrittää viilata pyöreämmäksi vaikka puhtaalla kynsiviilalla, tai hampaan suojaksi voi pureskella purkan, ettei kieli tai poski hankaannu rikki.

"Milloin sitten on kiire hammaslääkäriin?"

Jos kipeä hammas aiheuttaa yleisoireita, turvotusta, kuumotusta tai kuumetta. Erityisen tarkka täytyy olla, jos potilaalla on jokin yleissairaus. Jos hammas on aristaa kosketuksesta tai lämpö pahentaa särkyä ja kylmä helpottaa, pitää hakea apua, sillä oireet pahenevat odottamisesta.

"Suun limakalvolla on joku hirveän kipeä rakkula. Mikä se on?"

Useimmiten on kyseessä afta. Afta on vaaraton, mutta saattaa olla kovin kipeä ja haitata syömistä. Jos aftoja ei ole aiemmin ollut, se kannattaa käydä näyttämässä hammaslääkärille. Jos suussa on oireetonkin haavautuma, patti tai rakkula, joka ei häviä kahdessa viikossa, se pitää näyttää hammaslääkärille.

"Minulla on rumat etuhampaat. Niiden korjaaminen tulee varmaan kamalan kalliiksi?"

Ei välttämättä. Uusilla yhdistelmämuoveilla ja laminaateilla voidaan tehdä ihmeitä edullisestikin. Kannattaa tulla juttelemaan!

"Puoliso sanoo, että narskutan öisin hampaita. Aamuisin syöminen aristaa ja joskus yöllä herään siihen, että hammasta sattuu."

"Päätä särkee jatkuvasti ja niskat on jumissa, vaikka käyn hierojalla."

"Tuntuu, että korva on kipeä, vaikka lääkäri katsoi korvan ja sanoi, että se on terve."

"Laulunopettaja sanoo, että leukani on ihan jumissa."

Purenta kannattaisi tutkia. Purentakiskosta saattaa olla apua.

"Haluaisin valkoisemmat hampaat, mutta mietityttää, onko valkaisu turvallista hampaille."

Hampaiden valkaisun turvallisuudesta on tehty laajoja tutkimuksia ja kliinisiä testejä, jotka osoittavat, että vastaanotolla tapahtuva hampaiden valkaisu on turvallista hampaille ja ikenille. Hampaiden valkaisua ei kuitenkaan suositella raskaana oleville tai imettäville naisille.

* Pakolliset kentät

Minulle saa jatkossa lähettää tarjouksia ja informaatiota.

hCaptcha